HistorieKerkLucht

Luchtfoto vóór 1954 van RK kerk St. Jacobus de Meerdere, Liedeweg te Haarlemmerliede, zonder toren in de oorlog, op last van de Duitsers verwijderd. De toren werd in 1954 weer nieuw geplaatst. Zie ook de plaquette achter in de kerk.

emailReeds in de 11e eeuw werd door monniken een kerkje gebouwd op de strandwal, wat nu Spaarnwoude heet. Het gebied bleef katholiek tot aan de reformatie, waarna vooral Haarlemmerliede het katholieke geloof behield. In de 17e en 18e eeuw stond op de huidige plaats van de kerk een schuilkerk in de vorm van een boerenschuur. De kerk van St. Jacobus de Meerdere te Haarlemmerliede is een zg. “waterstaatskerk”, waarvan de eerste steen werd gelegd in 1837.

Gebouwen

chatboxesDe parochie heeft of had diverse gebouwen. Van elk gebouw hebben we een korte beschrijving gemaakt.

Kerkgebouw

Pastorie

Paardenmuur

School en Zusterhuis

Publicaties

emailEr zijn een aantal boeken verschenen waar de kerk ter sprake komt. Ook op internet is meer over de kerk te vinden. Verder wordt er zo nu en dan in de krant over de kerk bericht.
Meer info ...

In het fotoarchief van de Dorpsvereniging bevinden zich ook veel foto's van de kerk en het leven daaromheen.
Zie het beeldarchief.